سوالات متداول

  • لطفا برای استفاده بهینه از تمام امکانات سامانه از مرورگر های به روز فایرفاکس یا کروم استفاده نمایید.
  • در صورت موجود نبودن سوال مورد نظر، از طریق قسمت تماس با ما با کارشناسان ما ارتباط برقرار نمایید.

سوالات عمومي

من متقاضي ارسال نمونه به آزمايشگاه هستم، براي ارسال نمونه از طريق سايت بايد ثبت نام كنم؟

بله، در صفحه اول سايت به عنوان درخواست كننده حقيقي يا حقوقي ثبت نام كنيد، سپس در محيط كاربري از منو درخواست پذيرش نمونه، نمونه مورد نظر خود را به آزمايشگاه ارسال نماييد.

در سامانه با خطا مواجه شدم و برخي قسمت ها براي من قابل ويرايش نيست! به چه شكل مشكل را حل كنم؟

ابتدا درخواست را ببنديد از كارتابل خارج شويد و مجدد وارد سامانه شويد؛ در صورتي كه مشكل تكرار شد حتما با پشتيباني سامانه تماس بگيريد تا مشكل را برطرف نمايند. در صورت نياز به راهنمايي بيشتر با شماره تماس 44487101-021 داخلي 249 تماس بگيريد.

ثبت نام آزمايشگاه ها/شركت ها/توليدي ها و ...

درخواست كننده هاي حقيقي/حقوقي

هيچگونه سوابقي از نمونه هاي ارسالي قبلي ندارم، اين موارد از كجا قابل پيگيري است؟

اين موارد در دو قسمت سامانه قابل پيگيري است، اگر درخواست كننده آزمون هستيد به منو "سوابق درخواست پذيرش مراجعه كنيد. همچنين بقيه كاربران مي توانند از منو مديريت كارتابل، زير منو "كارتابل ارجاعي" به درخواست هايي كه از كارتابل آنها خارج شده دسترسي داشته باشند، كافي است زمان مورد نظر را تعيين كنيد و بر روي جستجو كليك نماييد.

پذيرش و دريافت نمونه

مقدار نمونه مورد نياز آزمايشگاه كمتر از مقدار ارسالي است، به چه طريق اقدام كنيم؟

درخواست و فيزيك نمونه در مرحله اول بايد توسط كارشناس دريافت نمونه بررسي شود و در صورت كم بودن مقدار نمونه درخواست به درخواست كننده برگشت داده شود تا اصلاح شود.

پس از ثبت درخواست و انتخاب گزينه ارسال به آزمايشگاه ،آزمايشگاه مربوطه در ليست موجود نمي باشد و امكان دسترسي به آزمايشگاه مذكور و ارسال وجود ندارد؟

اين اتفاق در دو حالت امكان پذير است، يا آزمايشگاه مورد نظر در سامانه ثبت نام نشده و كد HIX در يافت نكرده، و يا دسترسي شما براي ارسال به كليه آزمايشگاه ها محدود است. لطفا در اين مورد با پشتيباني سامانه تماس حاصل فرماييد.

ميخواهم نمونه را به درخواست كننده ارجاع بدهم، در كدام قسمت دليل ارجاع را قيد كنم؟

در آزمايشگاههاي دو سطحي بايد دكمه (عدم تاييد) و در آزمايشگاههاي سه سطحي بايد دكمه (برگشت به متقاضي جهت اصلاح) را بزنيم و سپس در قسمت توضيحات دليل برگشت دادن نمونه را بنويسيم.

اطلاعات نمونه با نمونه واقعي تطابق ندارد؟ آيا به پذيرش ادامه دهم؟

در اين صورت بايد درخواست توسط كارشناس دريافت نمونه برگشت داده شود تا اصلاح شود و نبايد نمونه با اطلاعات اشتباه پذيرش شود.

توزيع نمونه

در صورتي كه مقدار نمونه دريافتي من كمتر از مقدار قابل قبول بود چه كار كنم؟

در آزمايشگاههاي دو سطحي بايد دكمه عدم تاييد را بزنيم ودر آزمايشگاههاي سه سطحي بايد دكمه عدم تاييد و برگشت به مرحله قبل را بزنيم تا كارشناس دريافت نمونه بتواند درخواست را به درخواست كننده جهت اصلاح برگشت بزند.

در تب توزيع، چند توزيع ايجاد كردم، ولي درخواست را كه باز و بسته مي كنم صفحه خالي است.؟

توزيع ها را سيو نكرديد. بعد از ايجاد توزيع جديد حتما بر روي دكمه ذخيره در پايين صفحه كليك كنيد.

آيا مي توانم قبل از توزيع به بخش ها براي نمونه آزمون انتخاب كنم؟

بله .در قسمت آزمونهاي تخصيص يافته به نمونه مي توانيد اين كار را انجام دهيد. مي توانيد از آزمون هاي پيش فرض براي نمونه انتخاب كنيد يا آزموني را به صورت دستي با موارد مطابق ميل اضافه كنيد.

در هنگام تاييد نهايي با خطا طبقه بندي نمونه مواجه شدم، به چه شكل اين مورد را برطرف كنم؟

تمام آيكن هاي زرد رنگ طبقه بندي سرشاخه هستند و انتخاب سرشاخه خطا ميباشد .بايد براي رفع خطا آيكن هاي آبي رنگ زير مجموعه سرشاخه ها انتخاب شود.

با خطا مقدار نمونه توزيع شده بيشتر از نمونه دريافتي است رو به رو شدم؟ آيا امكان توزيع و تاييد درخواست هست؟

بله .بايد در قسمت توزيع نمونه مقدار نمونه توزيع شده به بخش ها را كاهش دهيد و اگر مقدار نمونه كافي نيست درخواست را برگشت بزنيد تا متقاضي مقدار را افزايش دهد، با هماهنگي مديريت آزمايشگاه با دسترسي ادمين نيز مي توان مقدار نمونه را افزايش داد.

ادمين پذيرش در كارتابل مسوول توزيع به چه دردي ميخورد؟

زماني كه درخواست را تاييد نهايي زديد و ديگر به درخواست دسترسي نداريد، مي توانيد يه سري اطلاعات نمونه و حتي توزيع به بخشها را از اين قسمت اصلاح و يا اضافه و كم كنيد.

آيا امكان ارسال به آزمايشگاه همكار در اين مرحله وجود دارد؟

بله مسئول توزيع در اين مورد مي تواند از تب ارسال به آزمايشگاه همكار مي توان ارسال به همكار را انجام داد.

آزمايشگاه هاي جزء/بخش ها/پاسخدهي

مبلغ آزمون را به ريال بزنيم يا به تومان؟

مبالغ به ريال ثبت مي گردد.

گزينه مقدار قابل نمايش چه كاربردي دارد؟

1- در بعضي مواقع نتايج با علامت رياضي مـثل توان و ضرب و .... است كه مي توان در قسمت مقدار قابل نمايش تايپ كرد. 2- در مواقعي كه بعضي آزمايشگاه ها / معاونت ها ، نمي خواهند درخواست كننده نتايج را مشاهده كند .

منو "گروه بندي آزمون هاي من" چه كاربردي دارد؟ و آزمون هاي اين منو در كجا قابل دسترس است؟

وقتي نمونه هايي كه به صورت روتين وارد آزمايش مي شوند و آزمون هاي يكساني دارند ، مي توان از گروه بندي آزمون ها استفاده كرد . در قسمت امور آزمايشگاه ، گروه بندي آزمون آن نمونه و آزمون ها را ثبت كرد هنگامي كه نمونه مورد نظر وارد آزمايشگاه شد در قسمت آزمون هاي تخصيص يافته به نمونه يا مديريت آزمون ها ، آزمون هاي پشنهادي ، گروه انتخابي از گروه بندي آزمون هاي من استفاد كرد.

آيا اين امكان وجود دارد كه هر بار براي يك نمونه آزمون تعريف نكنيم؟

مي توان از پذيرش هاي قبلي ، گروه بندي آزمون هاي من و آزمون هاي داخلي استفاده كرد.

اگر اطلاعات نمونه ارسالي به بخش با اطلاعات كارتابل مغايرت داشت، آيا مجاز به دريافت نمونه هستم؟ چگونه نمونه را برگشت بزنم؟

بهتر است نمونه برگرداننده شود و با انتخاب گزينه عدم تائيد و برگشت به مرحله و با نوشتن علت عودت نمونه در قسمت توضيحات انجام گردد.

كارشناس جديد به بخش ما اضافه شده، به چه شكل براي ايشون نام كاربري بسازيم؟

از طريق ادمين آزمايشگاه اين امكان وجود دارد ، كه مدير آزمايشگاه مي توانند از طريق كاربري ادمين اين عمليات را انجام دهند.

آزمون مورد نظر ما كيفي است ولي در سامانه آزمون كمي تعريف شده. آيا امكان تغيير وجود دارد؟

با پشتيبان آزمايشگاه خود تماس گرفته و يا با شماره پشتيباني 44487101-021 داخلي 249 ، تماس گرفته مورد درخواستي را اعلام كنيد تا انجام شود.

بخش جديدي به آزمايشگاه ما اضافه شده، چگونه اين بخش را در سامانه اضافه كنيم؟

اين امكان از طريق ادمين آزمايشگاه انجام مي شود، از ادمين آزمايشگاه بخواهيد با ورود به كاربري در منو دپارتمان ها، بخش جديد را اضافه كنند. در صورت لزوم مي توانيد با پشتيبان تماس بگيريد.

جواب را اشتباه ثبت كردم و درخواست را به مسئول بخش يا رئيس آزمايشگاه فرستادم، آيا امكان ويرايش براي من هست؟

بله مسئول بخش و رئيس آزمايشگاه بايد گزينه عدم تائيد و برگشت به مرحله قبل را انتخاب كرده تا براي كارشناس ارسال گردد.

در صورتي كه جوابي را اشتباه ثبت كرديم به چه شكل آن را حذف كنم؟

در قسمت ثبت نتيجه پاسخ مورد نظر را حذف پاسخ كرده و دوباره نتيجه را ثبت مي كنيم .

اگر آزمون يا روش آزمون كه ميخواهيم در سامانه وجود نداشت يا مرجع روش آزمون و مرجع انطباق نمونه لاتين است، يا استاندارد مورد نياز ما در فهرست مراجع نيست؟ آيا امكان اضافه كردن وجود دارد؟

در صورتي كه آزمون را به صورت لاتين و فارسي سرچ كرديد و آزمون مورد نظر نبود ، و هر كدام از موارد اعلام شده نبود با پشتيبان آزمايشگاه خود تماس گرفته و يا با شماره پشتيباني 44487100-021، تماس گرفته و آزمون درخواستي را اعلام كنيد تا به سامانه اضافه گردد.

آيا امكان ثبت گروهي جواب آزمون ها وجود دارد؟

در صورتي نتايج ND، NP، NA، LOD،LOQ باشد ، گزينه انتخاب همه را انتخاب كرده و سپس نتيجه را انتخاب كرده و ثبت پاسخ مي شود.

آيا امكان ارجاع يك آزمون به چند كارشناس در سامانه هست؟

در قسمت ارجاع به كارشناس ابتدا نام كارشناس را انتخاب مي كنيم سپس برروي آزمون مورد نظر كليك كرده و در نهايت برروي ثبت/ويرايش تخصيص كليك كرده . اين امكان در به روز رساني هاي جديد اضافه خواهد شد.

پاسخ كيفي كه مد نظر من است در سامانه وجود ندارد؟

از طريق ادمين آزمايشگاه اين امكان وجود دارد ، در منو دپارتمان ها بر روي آزمايشگاه كليك كرده ويرايش كنيد و تب پاسخ هاي كيفي را مشاهده نماييد، اين عمليات را مدير آزمايشگاه مي تواند انجام دهد .

در صورتي كه آزموني فاقد رنج باشد چگونه عمل كنيم؟

در قسمت ثبت نتيجه گزينه بدون رنج را تيك مي زنيم.

اطلاعات پايه نرم افزار

در صورتي كه نمونه ما داراي شرايط خاصي بود مثلا ماست آناناس، چگونه در سامانه انتخاب كنم؟

برخي نمونه ها در سامانه داراي ويژگي هستند، به عنوان مثال ماست، بعد از انتخاب اين نمونه در منو پايين تر فيلد ويژگي فعال مي شود و مي توان ويژگي هاي مختلفي مثل آناناس، ميوه، ترش و ... را در اين قسمت انتخاب كرد.

آيا مي توان قراردادها را از پيش تعريف كرد؟

بله از طريق ادمين آزمايشگاه ، در قسمت امور آزمايشگاه، برروي گزينه قرادادهاي آزمايشگاه كليك كرده و قراداد مورد نظر را ثبت و اضافه كرد.

به دنبال آزمون و يا نمونه خاصي در سامانه هستم، اما پيدا نمي كنم! به چه شكل بايد اقدام كنم؟

از قسمت آزمون هاي تخصيص يافته يا مديريت آزمون ها ، افزودن دستي آزمون ، آزمون را سرچ كرده در صورتي كه آزمون و يا نمونه يافت نشد با پشتيبان آزمايشگاه خود تماس گرفته و يا با شماره پشتيباني 44487101-021 داخلي 249، تماس گرفته در خواست خود را اعلام فرمائيد .

آيا امكان ويرايش اطلاعات پايه مثل نمونه، آزمون ها و مراجع براي ما وجود دارد؟

خير با پشتيبان آزمايشگاه خود تماس گرفته و يا با شماره پشتيباني 44487101-021، داخلي 249 تماس گرفته در خواست خود را اعلام فرمائيد .

در صورتي كه هر گونه اطلاعات پايه اي نقص داشت مراتب را از چه طريقي اعلام كنيم؟

اطلاعات ويرايش در حال ويرايش است و نسخه نهايي به زودي در اختيارتان قرار مي گيرد. و با پشيتيبان آزمايشگاه خود و يا شماره پشتيباني 44487101-021 داخلي 249، تماس گرفته در خواست خود را اعلام فرمائيد .

اطلاعات پايه موجود داراي ابهام هست و موارد اشتباه دارد، آيا اصلاح خواهد شد؟

اطلاعات ويرايش در حال ويرايش است و نسخه نهايي به زودي در اختيارتان قرار مي گيرد.

آيا مي توان هزينه ها را از پيش تعريف كرد؟

بله از طريق ادمين آزمايشگاه ، يا در قسمت گروه بندي آزمون هاي من هزينه آزمون ها هم وارد كنيد ، و آزمون هاي داخلي

آيا امكان ايجاد اطلاعات پايه، مثلا آزمون و روش خاص با مرجع خاص وجود دارد؟ من ميخواهم اطلاعات را خودم وارد كنم كه هميشه داشته باشم.

بله، مسئولين بخش ها و كارشناسان ميتوانند در منو "گروه بندي آزمون هاي من" براي هر نمونه ي دلخواه آزمون، روش و استاندارد تعريف كنند كه بعد از آن در قسمت آزمون هاي پيش فرض با انتخاب "گروه بندي آزمون هاي من" به اطلاعاتي كه خودشان وارد كردند دسترسي پيدا كنند.

اگر مدرك يا سندي كه قرار هست در سامانه بارگزاري شود در فهرست نبود چگونه اقدام كنم؟

در اين موارد از گزينه ساير استفاده كنيد، ولي در اولين فرصت مراتب را به پشتيباني اطلاع دهيد تا عنوان مربوطه اضافه شود.

كاربران و نقش ها

رمز عبور خودم را فراموش كردم، براي بازيابي چه كاري بايد انجام بدهم؟

با پشيتيبان آزمايشگاه خود و يا شماره پشتيباني 44487101 داخلي 249، تماس گرفته در خواست خود را اعلام فرمائيد .

نام كاربري ورود به سامانه در دسترسم نيست، از چه طريقي پيگير شوم؟

با پشيتيبان آزمايشگاه خود و يا شماره پشتيباني 44487101 داخلي 249، تماس گرفته درخواست خود را اعلام فرمائيد .

من مسئوليت هاي مختلفي در آزمايشگاه دارم، ميتوانم با يك كاربري همه اينها را انجام دهم؟

بله ، رئيس آزمايشگاه از طريق ادمين آزمايشگاه مي توان با يك كاربري شما نقش هاي مختلفي را تعريف كند.

دسترسي به منو هاي مختلف و نقش من در سامانه را چه كسي تعريف مي كند؟

مدير آزمايشگاه

آيا امكان غير فعال كردن حساب كاربري من وجود دارد؟

بله ، مدير آزمايشگاه با توجه به تغيرات يا تصميمات خود اين كار را مي توانند از طريق ادمين آزمايشگاه انجام دهند.

من چند حساب كاربري در سامانه دارم آيا امكانش هست يكي شوند؟

اگر حسابهاي كاربري شما همه داراي يك نقش باشند مي توانيد از طريق پشتيبان بقيه را غير فعال و يك كاربر فعال باشد . و اگر حسابهاي كاربري شما داراي نقش هاي مختلف باشد مي توان از طريق پشتيباني همه نقش ها را در غالب يك حساب كاربري ايجاد كرد.

بنده كارشناس جديد در آزمايشگاه هستم آيا بايد در سايت ثبت نام كنم؟

بله ، مدير آزمايشگاه مي توانند از طريق ادمين آزمايشگاه اين كار را انجام دهند.

اگر رمز و نام كاربري را فراموش كردم، از چه طريق ميتوانم به آن دسترسي پيدا كنم؟

با پشيتيبان آزمايشگاه خود و يا شماره پشتيباني 44487101-021 داخلي 249 تماس گرفته در خواست خود را اعلام فرمائيد .

گزارشات

گزارش هاي مالي سامانه در اختيار چه كاربري است؟

در اختيار مسئول آمار و گزارشات و مدير آزمايشگاه

دسترسي من به منو گزارشات كامل نيست، به چه شكل براي افزايش دسترسي اقدام كنم؟

مدير آزمايشگاه مي تواند با انتخاب نقش آمار و گزارشات دسترسي كامل دهد ولي با توجه به نقش هركسي دسترسي وجود دارد.

در صورتي كه پيشنهادي داشتيم يا خطايي مشاهده كرديم چه طور اعلام كنيم؟

مي توانيد با پشيتيبان آزمايشگاه خود و يا شماره پشتيباني 44487101-021 داخلي 249 تماس گرفته درخواست خود را اعلام كنيد.

آيا امكان افزودن گزارش جديد به سامانه وجود دارد؟

مي توانيد با پشيتيبان آزمايشگاه خود و يا شماره پشتيباني 44487101-021 داخلي 249 تماس گرفته درخواست خود را اعلام كنيد ، تا بررسي گردد.

تنظيمات پيشرفته

در آزمايشگاه ما مسئول دريافت نمونه و توزيع نمونه يك نفر هستند، براي يكي كردن اين دو نقش در كجاي سامانه ورود كنيم؟

از كاربري ادمين آزمايشگاه منو "مديريت امور آزمايشگاه" گزينه دپارتمانهاي آزمايشگاه را انتخاب ميكنيم و سپس آزمايشگاه خود را انتخاب كرده و دكمه ويرايش رابزنيد و از پنجره باز شده تب تنظيمات آزمايشگاه را انتخاب كرده و گزينه ((يكي شدن نقش مسئول پذيرش و كارشناس دريافت نمونه)) را بله اعمال مي كنيم.سپس ازقسمت كاربران آزمايشگاه نقش (كارشناس دريافت نمونه) را از كاربر مورد نظر حذف مي كنيم.

براي اضافه كردن پاسخ كيفي در آزمايشگاه از كجاي سامانه اقدام كنيم؟

از كاربري ادمين آزمايشگاه در منو "مديريت امور آزمايشگاه" دپارتمان هاي آزمايشگاه را انتخاب مي كنيم سپس آزمايشگاه خود را انتخاب كرده و روي گزينه ويرايش كليك مي كنيم. بعد از پنجره باز شده روي تب "پاسخ هاي كيفي" كليك مي كنيم و با زدن دكمه مثبت سبز در پايين صفحه مي توانيم پاسخ كيفي خود را اضافه كنيم.

رئيس آزمايشگاه ما تغيير كرده، براي رئيس جديد چگونه امضا تعريف كنيم؟ آيا اين امضا براي نمونه هاي جديد لحاظ ميشود يا نمونه هاي قديم نيز تغيير ميكند؟

از كاربري ادمين آزمايشگاه در منو "كاربران آزمايشگاه" كاربري رئيس را تعريف كرده و در قسمت اسناد و مدارك امضا جديد را بارگذاري كنيد.سپس دپارتمانهاي آزمايشگاه را انتخاب كرده و سپس روي آزمايشگاه خود كليك كرده و دكمه ويرايش را بزنيد و از پنجره باز شده تب تعريف امضا را انتخاب كنيد و دكمه مثبت سبز رنگ را بزنيد و امضاي جديد را با تاريخ جديد اعمال كنيد.

آزمايشگاه ما داراي SOP مخصوص به خود است و روشهاي آزمون را بر اساس موازين داخلي انجام ميدهد، آيا ميتوان اين SOP ها را در سامانه ثبت كرد كه در دسترس باشد؟

بله.از يوزر ادمين آزمايشگاه در منو "مديريت امور آزمايشگاه" گزينه مراجع داخلي(sop) را انتخاب مي كنيم و سپس با زدن دكمه مثبت سبز رنگ در پنجره با شده ميتوان sop مورد نظر را بارگذاري كرده تا در بخش هاي آزمايشگاه قابل نمايش باشد.

منو تنظيمات پيشرفته آزمايشگاه از كدام قسمت قابل دسترس هست؟

از يوزر ادمين آزمايشگاه گزينه مديريت امور آزمايشگاه ميباشد.

پشتيباني و ارتباط با ما

ساير موارد